En jätte god choklad kaka!

En tråkig regnig  dag finns det inte så mkt att göra på, man kan ju inte gå ut och man får inte direkt lust att åka någonstans och shoppa direkt, så jag bestämde mig för att ta och baka en chocklad kaka

 recpetet är:

ungstemp:175 grader
150 g margarin eller smör                                        Foto: Fredrik Sandin Carlsson
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 msk siktad kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk

glasyr:
75 g margarin eller smör
1-2 msk kallt kaffe
1 msk siktad kakao
2 tsk vaniljsocker
3 ½ dl florsocker

Garnering:
Kokosflingor
smält matfettet och låt det svalna.
vispa ägg och socker pösigt.
tillsätt de torra ingredienserna omväxlande med mjölken och matfettet.
Häll smeten i en smord och bröad långpanna 30 gånger 40 cm.
grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 15 min.
Låt kakan svalna.
Smält under tiden matfettet till glasyren .
Tilsätt de övriga ingredienserna under omrörning.
Bred glasyren på kakan.
Strö på rikligt mede kokos( jag använder strössel).
skär kakan i fyrkantiga bitar.

smakar jätte gott med ett glas mjölk en regnig dag:)

ha det gött!<3  /Malin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0